Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Wie in het centrum van Brussel komt, ontsnapt niet aan het beeld van mensen die op straat leven. Dat klassieke beeld van dakloosheid geeft een onvolledig beeld van een realiteit die duizenden mensen in Brussel treft: het niet hebben of kunnen behouden van een vaste, stabiele en veilige woonst. Dat is waar dak- en thuisloosheid om draait en dat uit zich op veel manieren: mannen, vrouwen en kinderen in onthaalhuizen of kraakpanden, daklozen in de noodopvang, sofasurfers zonder vast adres die tijdelijk onderdak vinden bij vrienden of familie, slachtoffers van huiselijk geweld die hun huis ontvluchten, gezinnen met financiële problemen die uit hun huis worden gezet ...De organisaties in de dak- en thuislozensector zijn er om die mensen op weg te helpen uit hun onzekere situatie. Dat kan acuut en kortlopend zijn, zoals in de noodopvang, of intenser en van langere duur, zoals bij woonbegeleiding. Ook het Centrum voor Algemeen Welzijnswerk (CAW) Brussel zet daarop in. Het CAW Brussel neemt als Vlaamse welzijnsorganisatie in Brussel een bescheiden maar niet te onderschatten plaats in. In dit cahier vertellen hulpverleners Thomas, Roel, Karina, Florian en Tom hoe zij in hun werk staan. De getuigenissen van Roger, Thérèse en Hassan tonen dat de oorzaken van dak- en thuisloosheid even divers zijn als hun begeleidingsparcours.Toch is één factor constant: de moeilijke toegang tot betaalbare huisvesting. Een doortastend woonbeleid ontbreekt, zo stellen experts. De oplossing in de strijd tegen dak- en thuisloosheid ligt volgens hen vooral daar. Projecten zoals WoonBox en WoonMobiel van SAAMO zijn inspirerend. Dit cahier neemt je mee in de zoektocht van CAW Brussel naar een toekomstgerichte invulling van hun opdracht om hulp te verlenen aan mensen met een woonproblematiek.https://www.kenniscentrumwwz.be/cahier-zonder-dak-brussel
Dak- en thuisloosheid --- Brussel --- Huisvesting --- Woonbeleid --- Woonbegeleiding
Choose an application
In Brussel is er een superdiversiteit: 71% van de Brusselaars heeft een migratieachtergrond. Daarnaast zijn er in Brussel heel wat mensen met een handicap. Veel Brusselaars zitten dus op het kruispunt van handicap en migratieachtergrond. Het zorglandschap voor personen met een handicap in Brussel is heuvelachtig, met een bureaucratische wirwar en lange wachtlijsten. Voor mensen met een migratieachtergrond zijn er nog meer drempels, zowel in diagnostiek als in ondersteuning en zorg. Denk maar aan de informatie over handicap die vaak in één taal is, het gebrek aan meertalige ondersteuning, of de moeilijkheid om vertrouwen op te bouwen als je geconfronteerd wordt met discriminatie en racisme. Er is nood aan een structureel diversiteitsbeleid in organisaties dat een diverssensitieve houding bij zorgprofessionals ondersteunt.Dat was het centrale thema van het project ?Cultuursensitieve zorg voor personen met een handicap en een migratieachtergrond (CuSeHa), dat onderzocht hoe we de zorg meer diverssensitief kunnen maken, zowel de zoektocht naar zorg, de diagnostiek als de ondersteuning zelf. CuSeHa was een project van Dienst Ondersteuningsplan Vlaams-Brabant en Brussel (DOP) en Kenniscentrum Welzijn, Wonen, Zorg, gefinancierd door de Vlaamse Overheid en gekaderd in het Vlaams Horizontaal Integratie en Gelijkekansen beleidsplan 2022-2024. In dit cahier bundelen we de belangrijkste resultaten en bevindingen uit het project.Met het cahier hopen we diverssensitieve zorg te stimuleren door diverssensitieve attitudes, kennis en vaardigheden aan te wakkeren bij zorg- en welzijnsprofessionals. Daarvoor delen we ervaringen, getuigenissen en casussen uit het werkveld als denkvoer, in acht thema?s die de bouwstenen zijn voor diverssensitieve zorg. Zo willen we professionals en organisaties bewust maken van hun eigen gewoonten en evidenties binnen hun werking. Daarvoor delen we ervaringen, getuigenissen en casussen uit het werkveld als denkvoer, in acht thema?s die de bouwstenen zijn voor diverssensitieve zorg. Zo willen we professionals en organisaties bewust maken van hun eigen gewoonten en evidenties binnen hun werking, en pleiten we voor een diverssensitieve aanpak in de zorg.https://www.kenniscentrumwwz.be/cahier-ondersteuning-voor-personen-met-een-handicap-een-superdiverse-context
Superdiversiteit --- Brussel --- Persoon met een migratieachtergrond --- Persoon met een handicap --- Diversiteitsbeleid --- Cultuursensitieve zorg
Choose an application
Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (Brussel) --- Evenepoel, Henri --- 19de eeuw --- Algerije
Choose an application
Hoe krik je de sociale impact van je organisatie op? Kan theater monden voeden? Voorziet poëzie een bed voor de nacht? Gaat cultuur armoede tegen? Lost muziek het verlies van een geliefde op? Als we Kaat Hermans mogen geloven ? en dat doen we ? kan een Van Eyck-tentoonstelling een zwaar verslaafde opfleuren. Theater maakt de reus in de mens wakker. Erfgoed kan de gezondheid bevorderen. Schilderkunst kan helen en verbinden.Cultuur kan zuurstof zijn. Cultuur kan iemand een plek in de samenleving geven.Maar dan moet je ? als professional in de cultuursector ? de dingen soms wat anders aanpakken. Je hand reiken naar die andere sector.Podiumkunsten programmeren, niet voor maar door jongeren. Maak van je bibliotheek, een plek voor levende verhalen. Werk je in de zorg? Nodig eens een designer uit. Die werpt een andere blik op zorgtaken. Misschien krijgen ze wel een creatieve make-over. Ook textiel brengt mensen samen. Een borduursel kan troosten.Zet je stappen om een ander publiek te bereiken? Wel. Zet een grote stap. In de wereld. Weg van wollige discours. Weg van de ivoren toren. Weg van het ego. Weg van mooie praatjes.Durf op een bankje te gaan zitten en luister. Naar mensen. Samen. Daar gaat het om. Om de dingen samen te doen. Durf tijd te nemen. Doe. Nu. Ga op de barricades staan. Waarom deze publicatie? Waarom deze verhalen, opinies, good practices? Zodat je weet dat het kan. Zodat je leest hoe het kan. Zodat je durft en die stap zet.https://www.cultuuroptil.be/kennisbank/wat-als-cultuur-welzijn-aandacht-vragen-voor-een-meer-zorgzame-maatschappij/
Cultuur --- Welzijn --- Verbondenheid --- Maatschappelijk welzijn --- Cultuurbeleid --- Sociaal-cultureel werk --- Cultuurparticipatie --- Gemeenschapsvorming --- Sociale cohesie --- Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (Brussel) --- kunstonderwijs --- 1711 - 1986. --- 18de eeuw. --- 19de eeuw. --- 20ste eeuw. --- Art --- Enseignement --- Histoire de l'art --- Bruxelles --- Académie des Beaux-arts --- History of education and educational sciences --- Higher education --- Magritte, René --- Baugniet, Marcel-Louis --- Simonis, Louis Eugène --- Combaz, Gisbert --- Lens, Andries Cornelis --- Rousseau, Victor --- Rysselberghe, van, Theo --- Godecharle, Gilles Lambert --- Debiefve, Edouard --- Groux, de, Charles --- Robert, Alexandre Nestor Nicolas --- Schmalzigaug, Jules --- Finch, Alfred William --- Jaquet, Jean-Joseph --- Strydonck, van, Guillaume --- Verheyden, Isidoor --- Delville, Jean --- Fabry, Emile --- Vogels, Guillaume --- Evenepoel, Henri --- Gogh, van, Vincent --- Agneessens, Edouard --- Lagae, Jules --- Fraikin, Charles Auguste --- Bastien, Alfred --- Geefs, Willem --- Groux, de, Henri --- Ensor, James --- Khnopff, Fernand --- Gailliard, Jean-Jacques --- Laermans, Eugène --- Stevens, Alfred --- Stevens, Joseph --- Toorop, Jan --- Mellery, Xavier --- Dillens, Juliaan --- Madou, Jean Baptiste --- Minne, George --- Meunier, Constantin --- Lauters, Paulus --- Bossuet, François Antoine --- Broerman, Eugène --- Dubois, Louis --- Eycken, van, Jean-Baptiste --- Wouters, Rik --- Brusselmans, Jean --- Delvaux, Paul --- Cardon, Anthony --- Matton, Arsène --- Paelinck, Joseph --- Richir, Herman --- Robie, Jean --- Rombaux, Egide --- Stallaert, Jozef --- Stappen, van der, Charles --- Charlier, Guillaume --- Boulenger, Hippolyte --- Brice, Antoine --- Coene, Constantinus Fidelio --- Crespin, Adolphe --- Coene, de, Jean Henri --- Rudder, de, Isidore Liévin --- François, Célestin --- François, Pierre Joseph Célestin --- Huyghens, Guillaume --- Jéhotte, Louis --- Langlet, Pierre --- Marin, Jacques --- Meganck, Joseph --- Portaels, Jean François --- Puyenbroeck, Pieter --- Quinaux, Joseph --- Schlobach, Willy --- Taelemans, Jean-François --- Tamine, Laurent Joseph --- Tasson, Balthazar-François --- Severdonck, van, Joseph --- Verdyen, Eugène --- Verhulst, Charles Pièrre --- Verschoot, Bernard --- Groot, de, Guillaume --- Bergé, Jacques --- Montald, Constant --- Flouquet, Pierre-Louis --- Navez, François-Joseph --- Servranckx, Victor --- Académie royale des beaux-arts [Bruxelles] --- Exposition --- Histoire --- Académie Royale des Beaux-Arts de Bruxelles --- 1711 - 1986 --- 18de eeuw --- 19de eeuw --- 20ste eeuw --- Art, Belgian --- Art, Modern --- Artists --- Art belge --- Art moderne --- Artistes --- Exhibitions --- Biography --- Expositions --- Biographies --- Académie royale des beaux-arts de Bruxelles --- Bibliography --- Bruxelles. Académie des beaux-arts. Histoire. 1711-1986. Exposition. Bruxelles. 1987. --- Brussel. Academie voor schone kunst. Geschiedenis. 1711-1986. Tentoonstelling. Brussel. 1987.
Choose an application
S’appuyant sur diverses techniques allant du dessin à la sculpture, Rinus Van de Velde crée un univers en miroir, dans lequel des éléments issus de la réalité et de la fiction se fondent en un récit unique. Voyageur de salon autoproclamé, Rinus Van de Velde raconte des quêtes et aventures semi-héroïques puisées dans ses voyages imaginaires et ses rencontres fictives avec de grandes figures de l’histoire de l’art. Dans cette exposition, qui prend la forme d’un récit circulaire entre départs et retours au foyer, le train agit comme une métaphore du voyage. Rinus Van de Velde y présente son nouveau film La Ruta Natural et une sélection de ses œuvres, récentes pour la plupart. Il y réunit en parallèle un choix d’œuvres d’artistes modernes et contemporains - dont Pierre Bonnard, Joseph Cornell, Fischli/Weiss, Joan Mitchell, Claude Monet, Laure Prouvost, Laurie Simmons, Joséphine Troller et Jean Tinguely, entre autres - qu’il place dans un contexte nouveau. L’exposition invite à partager les voyages intérieurs de l’artiste. C’est une exploration visuelle laissant entrevoir une partie du singulier univers de Rinus Van de Velde, en construction et expansion permanentes.
kunst --- 791.471 VAN DE VELDE --- 7.071 VAN DE VELDE --- 741.071 VAN DE VELDE --- 75.071 VAN DE VELDE --- Van de Velde Rinus --- film --- België --- installaties --- beeldhouwkunst --- schilderkunst --- tekenkunst --- eenentwintigste eeuw --- 7.07 --- 741.07 --- Van de Velde, Rinus °1983 (°Leuven, België) --- Tentoonstellingscatalogi ; Brussel ; Bozar ; Paleis voor Schone Kunsten --- Belgische kunstenaars --- Houtskooltekeningen --- Beeld en woord ; beeld en tekst --- Filmkunst --- Installaties --- Kunstenaars met verschillende disciplines, niet traditioneel klasseerbare, conceptuele kunstenaars A - Z --- Tekenkunst ; tekenkunstenaars A - Z --- Van de Velde, Rinus --- Houtskool --- Art --- drawings [visual works] --- installations [visual works] --- easel paintings [paintings by form] --- environments [sculpture] --- studio ceramics --- texts [documents] --- wood charcoal --- narrative art --- Velde, van de, Rinus --- Velde, Rinus van de, --- Kunstenaars --- Tentoonstellingen --- Van de Velde, Rinus. --- paintings [visual works]
Choose an application
The first of three books documenting the transformation of the former Citroën Yser car factory in Brussels into a large-scale arts complex. The volume documents the development of the project from the competition stage to the application for planning permission, with a photographic record of the existing building, visualisations, and drawings. Essays by Atelier KANAL’s partners, collaborators and critical friends reflect on the project’s challenges and opportunities, and their hopes for its future as it takes shape.
Architecture --- adaptive reuse --- garages --- Citroën (auto's) --- Brussels --- Conservation and restoration --- Atelier KANAL architects. --- Citroën Yser car factory. --- EM2N Architekten. --- Sergison Bates architects. --- noA architecten. --- Garages --- Museum architecture --- Architecture des musées --- Remodeling for other use --- Competitions --- Design and construction --- History --- Reconversion --- Concours --- Conception et construction --- Histoire --- Kanal - Centre Pompidou (Brussels, Belgium) --- Atelier KANAL architects --- EM2N (Firm) --- noAarchitecten (Firm) --- Sergison Bates architects --- History. --- Buildings. --- Architectuur ; België ; 21ste eeuw --- Architectuur ; hergebruik ; herbestemming ; 21ste eeuw --- Stedenbouw Brussel--participatie--Platform Kanal --- EM2N --- NoA.architecten --- Sergison Bates Architects --- 72.025.5 --- 725.91 --- Architectuur ; hergebruik van gebouwen --- Openbare gebouwen ; tentoonstellingsgebouwen --- Sergison Bates --- noAarchitecten --- 72.037 --- 727.7 --- 711.16 --- 21ste eeuw (architectuur) --- Eenentwintigste eeuw (architectuur) --- Musea (architectuur) --- Herbestemming --- Museumarchitectuur --- Projet d'architecture
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|